Paradijselijk eureka

25 oktober 2017 - Vaikom, India

20171019_084321

Vandaag is het ‘rustdag’ kreeg ik net van de dokter te weten, wat ik dan die andere dagen doe…….hard werk for body! Pffffff, is ook wel waar denk ik dan als ik af en toe mijzelf realiseer hoe moe ik ben….en wat doe IK nou helemaal? Beetje liggen gedurende de massages, dan weer liggen omdat allerlei onderdelen van m’n lijf ingekleid worden,  rusten tot de klei droog is, afspoelen en de andere kant. Tussendoor wat eten, liggen lezen. Die e-books van de bieb op m’n t tablet…..wat een uitkomst zeg! Maar dat dat lijf hard bezig is, uit zich zeker in het feit dat allerlei stijfheden van lijf en leden zich langzamerhand oplossen en/of beweeglijker worden…….en dat is tenslotte toch waar Ik voor kwam.

Er wordt hier ook zeer veel gedacht aan de inwendige organen, zeker wat betreft het eten, maar ook de schoonmaak daarvan. Tja, dat is dan toch een iets ander verhaal dan liggen lezen. Dat is meer regelmatig opstaan en naar de badkamer rennen😁 en als je dan daar een nachtje mee bezig bent geweest krijg je als ‘ troost’ …….rijstsoep, letterlijk water met gekookte rijst, en dat is het dan. Ook wel weer een lichtpuntje die rijstsoep want je weet dat je dan langzaamaan weer gewoon mag gaan eten.

Een vriend van mij stuurde een heerlijk plaatje van z’n zelfgebakken vijgentaart van verse vijgen…..met de troostende woorden dat hij er binnenkort eentje voor mij zou bakken. Kijk, zoiets houd me op de been! Ach, ik weet dat mijn lichaam, geest en ziel deze kuur hard nodig hadden en ik ben ook ontzettend blij dat ik de kans kreeg om het te doen! Zo is het ook.

Ineens schiet me weer een lichtpuntje te binnen, vandaag dan rijstsoep, maar donderdags is er de laatste paar keer zoiets lekkers voor ontbijt geweest. Een soort pannenkoek van rijstmeel, welke op een bananenblad wordt gelegd en dan gevuld met kokos en palmsuiker, samengevouwen en dan ik denk gestoomd en deze wordt dan geserveerd met gestoomde banaan……paradijselijk, zou ik haast willen zeggen.

En over paradijs gesproken,  de Dicrurus paradiseus vliegt hier ook rond, zit toch mooi het woord paradijs in, nietwaar….maar nee op z’n Nederlands de vlaggendrongo!
Maar ik zal me aan het dokters advies houden en een rustdag houden, lekker in m’n luie stoel, genieten van de schoonheid van de flora en fauna hier…..m’n voornemen wordt per direct bevestigd door 1 van de kraaien die hier rondhuist en het lijkt alsof hij regelmatig ‘eureka' roept……..

Fijne dag!