Shoppen in een Indian Ferrari

23 oktober 2017 - Vaikom, India

20171022_160523  20171022_145529 20171022_134047

Jawel, gisteren, zondag, hadden we weer een dag vrij van ons overvolle…..nou ja, kuurprogramma. Er was in de loop van de vorige week besloten om met z’n viertjes naar Fort Kochi te gaan. Natuurlijk prompt 32 graden Celsius hier gisteren en een met een doorsnee luchtvochtigheid van zo'n 85%, laat ik ’t mild zeggen…….nogal plakkerig weer. Met drie volwassenen achterin in de taxi…..bepaald geen ruime Mercedes…maar gelukkig er was airco, want het was toch anderhalf uur rijden. Weer heerlijk genoten van de Indiase rijkunsten van alle medeweggebruikers….regelmatig genoeg heb ik aan de linkerkant van de weg gereden, zowel op de vaderlandse als de Engelse wegen, maar hier vertrouw ik toch maar op de vakbekwaamheid van de chauffeur! Heb ‘m dan ook extra bedankt voor het veilig heen en weer brengen. Want ja,  we hadden op een gegeven moment toch bijna twee koeien op de voorkant. Deze werden door honden, welke zich hadden verstopt onder langs de kant staande vrachtwagens opgejaagd en kwamen in volle draf de weg op………

Pfffffff, zit na een nachtje slapen nu weer rustig op m’n terrasje op m’n behandeling te wachten, ondertussen genietend van mama en baby mangoest die allerlei capriolen uithalen. De leguaan kwam ook een kijkje nemen maar besloot wijselijk een omweg te nemen.

O ja, ik zou over Fort Kochi vertellen. Kochi was voor het koloniale tijdperk (wat een mooie uitdrukking is dat toch, nietwaar?) een vissersplaatsje in het rijk van de Radjah van Kochi. Nadat de Portugezen hem behulpzaam waren geweest een vijand te verslaan kregen zij in 1503 het recht op het bouwen van een fort aldaar. In 1683 vonden de Hollanders het een aantrekkelijk stukje en versloegen de Portugezen….tja en toen kwamen in 1795 de Engelsen totdat eindelijk in 1947 India z’n onafhankelijkheid weer terugkreeg. Het is daar om zo te zeggen dan ook een allegaartje van stijlen……maar wel heel leuk om te zien.

Nadat we door de taxidriver een ‘toevallig',  hahaha, straatje waren ingereden, hij wist tenslotte de weg, kwamen we ‘geheel onverwacht’ voorbij een textiel/sieraden/tapijten winkel…..hij reed er ook nog zomaar voorbij en zei toen…..zagen jullie dat….en reed achteruit. Wel merkwaardig dat we weer op dezelfde manier de straat, na uiteraard een bezoek, weer uitgingen. Ach wat, we kunnen allemaal wel een beetje extra %tjes gebruiken nietwaar?

Enfin, na deze belevenis richting Fort en een hapje eten. Toen we het openluchtrestaurant uitliepen kwam een alleraardigste jongeman vragen of we een sightseeing wilde in een riksja. We verdeelden de manschappen en m’n medekuurster en ik gingen eerst even een wandelingetje over de promenade maken waar vooral mijn aandacht werd getrokken door al die mooie gekleurde sari’s (sarees). Werkelijk waar, zoveel kleur en vooral ook veel goud. ’t Leek alsof iedereen zich van z’n zondagse kant liet zien.

Ondertussen waren we door ‘onze Sjimmie'  goed in de gaten gehouden en werden we uiteindelijk met zachte overreding in zijn Indian Ferrari geplaatst. Heerlijk zo’n ritje, brengt een hoop verkoeling en daarbij was hij ook onderhoudend. Uiteraard aan het eind wel met z'n 3tjes en z’n Indian Ferrari op de foto. En jawel,  ook weer de nodige stops bij uitverkoren winkels……de textielwinkels hadden we nu wel gezien maar de kruiden en specerijenwinkel was natuurlijk niet te versmaden! Heb toch nog wat aan kunnen schaffen……alsof ik geen kruiden en specerijen genoeg in huis heb. Maat zeg nou eerlijk waar anders dan in Kerala kan ik echte Keraalase kaneel kopen……en ik moet heel eerlijk toegeven, ze ruikt verrukkelijk

Tot het volgende bericht!

1. Begga:
    23 oktober 2017
    Heerlijk verhaal en wat een mooie foto's!
  2. Joyce:
    23 oktober 2017
    Weer een heerlijk verhaal door het beeldend vertellen :-)
  3. Johanna:
    23 oktober 2017
    Wow, wat een kunstenaar, die groenteman! En de specerijen, ik kan ze bijna ruiken.
    Wat een belevenissen. Geniet er maar lekker van.
  4. Aukje:
    23 oktober 2017
    Heerlijk hoe je al die nieuwe ervaringen beschrijft. De foto's zijn ook erg mooi en geven een beeld van het leven daar.
  5. Marijke:
    25 oktober 2017
    Mooi om weer een verslag te lezen, je beschrijft het heel beeldend!
  6. Marianne:
    25 oktober 2017
    Mooi Irene, en ook mooie foto's