Vleugels en pootjes

18 oktober 2017 - Vaikom, India

Rhyothemis_variegata_in_Kadavoor

Oh, wat zou ik ze graag op de gevoelige plaat vastleggen…die mooie vlinders die hier voorbij komen fladderen. Maar zelfs al moet ik hier verplicht rust nemen…de gevleugelde peinzen er niet over om eventjes ergens in mijn buurt een pauze te houden. Schitterende vlinders ….ben ik notabene een paar maandjes geleden  met een vriendin die op Texel woonachtig is aldaar naar de vlindertuin geweest en hebben  we ons vergaapt aan al die vluchtige prachtig gekleurde tere wezens. Fladderen ze hier gewoon voorbij ……. Maaruhm…..heb het nog niet opgegeven om ze te fotograferen!

Moet ik niet vergeten de dragonfly te noemen. Bij ons wordt deze gevleugelde gewoon de libel genoemd…..drakenvlieg heeft toch wel een bepaalde sjeu, nietwaar? Je ziet hier die ‘heel gewone’  net als bij mij in de tuin met van die doorzichtige vleugeltjes,  echter hier zie je ze ook met prachtig gekleurde vleugels. En natuurlijk ….ook die willen niet stil zitten. (De bijgevoegde foto is dan ook niet van mijzelf in dit geval) Terwijl ik zo zit te schrijven paradeert er een leguaan voorbij, staart parmantig in de lucht en een snelbewegend tongetje dat de omgeving aftast.

Wat ik ook niet mag vergeten zijn de eekhoorntjes die hier de ganse dag in de bomen voor m’n appartementje spelen, jagend achter elkaar aan met de zwartwitte streep op hun ruggetjes en een staart die langer is dan hun lijfje. Maar, je wil niet weten wat een bek die kunnen opzetten, ongelofelijk zoveel herrie uit zo’n klein lijfje! En dat dan in meervoud.

Talloze kleine vogeltjes, zo klein en licht dat sommigen bovenop de Chinese roos zitten te swingen. En jawel ook iets wat toch echt wel op ons winterkoninkje lijkt maar net iets kleiner en slanker. Heel eerlijk dat zachte toontje van hun kan ik wel waarderen. En je weet ’t, ons winterkoninkje kan me daar een keeltje opzetten.

En ja, dan al die kleine gekkotjes…die zitten in alle hoeken en gaten verstopt. Een paar dagen geleden begon het na een paar droge dagen gigantisch te regenen. Daar had een bepaald soort vlieg kennelijk op zitten wachten en zij verschenen in grote getale ……feestmaal voor die kleine gekko's. Je hoort ze regelmatig maar zien…..in de keuken/eetkamer (waar overigens niet gekookt wordt) zit een hele familie achter een schilderij. Zodra het donker gaat worden en de muggen zich laten zien gaat de grote jacht beginnen. Wij als niet ingezetenen van deze streek vinden dat wel leuk (alhoewel een enkeling ze eng vindt), de meisjes die hier werken hebben ’t niet zo op ze.

Die meisjes zijn ook een verhaal apart, daarover een andere keer!

Photocredit: Jay & Rani Nature Photography

1. Karina:
    18 oktober 2017
    ❤️
  2. Harriet:
    18 oktober 2017
    De meisjes die daar werken moeten waarschijnlijk de poep achter hen aan opruimen....en dat is geen leuk werkje, ik heb het eindresultaat van het feestmaal gezien....! 😄
  3. Jenneke van der Burgh:
    20 oktober 2017
    wat een bijzonder verhaal weer, en wat schrijf je leuk !! Veel knuffels en pootjes van je drie huisgenoten, die af en toe een cadeautje meebrengen en jou de oren van het hoofd eten
  4. Jenneke van der Burgh:
    20 oktober 2017
  5. K.smit:
    24 oktober 2017
    waren we maar bij je ! krijg je wat je nodig hebt, mop? hoe is je lichaam en wil je uberhaupt nog wel naar huis? dikke knuffies